Awarie napędów do bram – przyczyny i rozwiązania
Automatyczny napęd do bramy jest bez wątpienia oznaką wygody i komfortowego użytkowania. Rosnąca popularność mechanizmów automatycznego otwierania bramy na pewno nie dziwi już nikogo. Coraz to nowsze rozwiązania dają użytkownikom zupełnie nowe możliwości, które mogą zadziwiać. Pomimo to, zdarzają się awarie, które mogą znacznie utrudnić życie. Warto zapoznać się z możliwymi przyczynami awarii, aby można było zareagować i poradzić sobie z niedogodnością. Co najczęściej się psuje? O tym więcej w dalszej części tego artykułu.
Co może się popsuć – awarie napędów do bram
Bramy garażowe i wjazdowe wyposażone w automatyczny napęd można dziś zaliczyć do standardu. Coraz częściej instalowane są takie mechanizmy, które bez wątpienia ułatwiają życie użytkowników. Również nowoczesne technologie bywają awaryjne, dlatego warto zapoznać się z ewentualnymi przyczynami takich awarii.
Brak reakcji na pilota
Co robić, kiedy napęd bramy nie reaguje na pilota? To dość często spotykana sytuacja, z którą muszą zmierzyć się nie tylko użytkownicy napędów do bram dwuskrzydłowych, ale także i przesuwnych. Jeśli brama nie reaguje na pilota, na samym początku dobrze byłoby upewnić się, czy urządzenie jest podpięte do sieci. Czasami w wyniku awarii prądu, łącze zostaje zerwane i mechanizm zwyczajnie nie zareaguje. Warto także sprawdzić bezpieczniki oraz przewód zasilający. Sygnałem, że coś dzieje się nie tak jest brak reakcji oraz to, że nie świeci się dioda napędu. W takiej sytuacji można uruchomić tak zwane zasilanie awaryjne. Jeśli i to nie działa, nie pozostaje nic innego jak ręczne otwieranie bramy.
Innym powodem, dla którego brama przesuwna nie otwiera się i nie reaguje na pilota, może być awaria silnika. Jeśli wiadomo, że napięcie dopływa do urządzenia, a mimo to mechanizm nie reaguje na “komendy”, wówczas mogło dojść do uszkodzenia silnika lub zużycia takich części jak przekładnie, magnesy czy szczotki. Taka sytuacja wymaga, aby użytkownik skontaktować się z serwisem, aby potwierdzić diagnozę i usunąć usterkę. W jaki jeszcze sposób można ustalić, że silnik wymaga naprawy? Można usłyszeć charakterystyczny warkot mechanizmu. Także nadmierny pobór prądu sygnalizuje nam kłopoty związane z silnikiem.
Kiedy brama nie reaguje na pilota, a sprawdzenie powyższych elementów nie świadczy o awarii, przyczyną takiego stanu może być sam pilot. Pod tym względem użytkownicy aplikacji sterujących z telefonów mają o wiele mniej zmartwień, ponieważ nie muszą obawiać się rozładowanej lub uszkodzonej baterii w pilocie. Kiedy brama nie reaguje na pilota, może oznaczać, że został on uszkodzony. Niektóre systemy są dodatkowo wyposażone w diody odbierające sygnał z pilota. Kiedy zauważymy, że taka dioda się nie świeci, możemy być pewni, że problem leży po stronie elementu sterującego. Rozładowująca się bateria w pilocie może pogorszyć docieranie sygnału do czujnika bramy. Objawia się to zwykle tym, że musimy kilka razy przycisnąć guzik lub stanąć bliżej bramy (czujnika). Jeśli winowajcą nie jest tutaj bateria, warto się zastanowić, czy pilot nie został uszkodzony lub zamoczony. W takiej sytuacji jedynie zakup nowego pilota załagodzi sprawę.
Brak reakcji na zamykanie bramy
Są także możliwe scenariusze, gdy otwieranie bramy z napędem automatycznym odbywa się bez zakłóceń, jednak później brama przesuwna nie zamyka się – czego może dotyczyć taki problem? Najczęstszą przyczyną takiego braku reakcji na zamykanie są zanieczyszczenia, jakie osadziły się na fotokomórkach. Może to być również śnieg, dlatego warto zimą sprawdzić, czy śnieg nie zalega na elementach napędu. Zabrudzone fotokomórki dostrzegają brud jako przeszkodę, która pojawia się na drodze skrzydła bramy. Niekiedy zdarza się, że problem ten pojawia się, kiedy na fotokomórki pada zbyt dużo światła słonecznego. Wtedy także można zauważyć, że brama nie zamyka się do końca. Jeszcze jedną przyczyną braku zamykania bramy może być przestawienie jednej z fotokomórek. Zdarza się, taki element może zmienić położenie, chociażby w nieznacznym stopniu (np. przez zwierzęta). W takiej sytuacji elementy te nie znajdują się w jednej linii i zostaje zakłócony proces komunikacji między nimi, co powoduje końcowe niezamykanie bramy. Co w tej sytuacji należy zrobić? Bez wątpienia przyjrzeć się położeniu fotokomórek, a w razie potrzeby wyregulować ich pozycję.
Nieprawidłowości w otwieraniu i zamykaniu bram z napędem
Podczas użytkowania automatycznego systemu do bram może dojść do sytuacji, w której napęd nagle brama wjazdowa zatrzymuje się przy otwieraniu. Taka sytuacja zwykle świadczy o kłopotach związanych z nieprawidłowymi ustawieniami wyłącznika krańcowego. Może również dotyczyć parametrów przeciążeniowych. Takie elementy można wyregulować, ale tylko wtedy, gdy nie dojdzie do uszkodzenia przewodu lub styku wyłącznika. Jeśli to powoduje nieprawidłowe działanie systemu i napęd bramy zatrzymuje się przy otwieraniu, konieczna będzie wymiana całego elementu.
Awaria bramy wjazdowej nie zawsze dotyczy mechanizmu otwierania w sytuacji, gdy brama zatrzymuje się podczas otwierania. Zdarzają się także uszkodzenia skrzydła spowodowane opadaniem na zawiasach lub podczas gdy brama wypadnie z rolki przesuwnej. Zanim się więc spisze na straty mechanizm, który nagle z niewiadomych przyczyn przestał działać w sposób prawidłowy, warto obejrzeć, czy przyczyną takiej sytuacji nie jest sama brama. Co należy zrobić? Warto przyjrzeć się bramie i sprawdzić, czy skrzydło otwiera się bez mechanizmu. Jeśli i tu jest wyczuwalny opór, warto sprawdzić zawiasy, zaczepy lub styki. Zimą taka sytuacja może dotyczyć także przymarzania bramy, dlatego warto dokładnie obejrzeć bramę. Jeżeli brama przesuwna nie zamyka się do końca, problem może dotyczyć, chociażby przepalenie się bezpiecznika w centrali.
Szczególnym zaskoczeniem dla użytkowników automatycznych napędów bram garażowych i wjazdowych jest sytuacja, kiedy brama po zamknięciu sama się otwiera. Mało komfortowa sytuacja, która może uprzykrzyć życie, zwłaszcza jeśli ktoś bardzo się spieszy np. do pracy. Co w takiej sytuacji robić i dlaczego dochodzi do tego? Zacznijmy od tego, że problem ten zwykle oznacza kłopoty z naciąganiem sprężyn. Może także świadczyć o nieprawidłowym położeniu ogranicznika. Takie elementy oczywiście można wyregulować samemu, jednak dla bezpieczeństwa lepiej wezwać fachowca. Nie zawsze musi świadczyć o tym, że został uszkodzony napęd do bramy przesuwnej, czasami powód jest banalny i łatwy do usunięcia. Często dochodzi także do problemów z otwieraniem i zamykaniem bramy, kiedy mechanizm automatyczny zostaje nieprawidłowo zainstalowany do skrzydeł bramy. Montaż napędu nie pozostaje bez znaczenia. Zaleca się skorzystać z usług profesjonalnych serwisów, które zajmują się montażem bram, wtedy ma się pewność, że brama będzie otwierana bez niespodzianek. Niedoświadczone osoby, które montują taki napęd, mogą nieźle “nagimnastykować się” z jej wyregulowaniem, zanim zaczną cieszyć się komfortem automatycznego otwierania i zamykania bramy na pilot.
Problem z bramą przesuwną
Bramy przesuwne wyposażone w napęd automatyczny także cieszą się popularnością. Nie da się jednak uniknąć problemów z poprawnym działaniem napędu. Problemy z prawidłowym otwieraniem i zamykaniem takiego rodzaju bramy zwykle nawiązują do nieprawidłowo zamontowanej listwy. Może się zdarzyć, że element ten zostanie uszkodzony lub nawet nieznacznie przesunięty, wówczas także można doświadczyć problemów ze swobodnym otwieraniem i zamykaniem. Kiedy do tego dochodzi, zwykle brama przesuwna ciężko chodzi. Czego dokładnie dotyczy taki problem? Zwykle objawia się to nadmiernym luzem, gdzie zęby listwy zwyczajnie przeskakują. W takiej sytuacji trzeba zadbać o ciaśniejsze dopasowanie elementów. Tutaj jednak też może pojawić się problem, ponieważ gdy jest zbyt ciasno pomiędzy tymi elementami, często zauważyć można, że mechanizm zwyczajnie się przycina. Trzeba także zwrócić szczególną uwagę na to, że do listwy dostać mogą się kamienie, które zaklinowane blokują bramę. To także może powodować dalsze uszkodzenia listwy.
Problemy z bramą dwuskrzydłową
Brama dwuskrzydłowa, a konkretniej problemy związane z jej sterowaniem (o ile ma zamontowany napęd) zostały już z grubsza opisane powyżej. Warto także nadmienić, że jeżeli żadne z powyższych nie stanowią problemu, a nadal występuje awaria bramy wjazdowej, warto przyjrzeć się innym komponentom mechanizmu. O czym mowa? O śrubie i tłoku. Jeżeli mowa o śrubach jest podobnie jak w przypadku fotokomórek, tutaj także zanieczyszczenia mogą powodować blokadę, przez co mechanizm się nie otwiera lub nie zamyka. Śrubę może blokować również jakiś obiekt. Jeżeli mowa o tłoku, problem z nim często wymusza konieczność wymiany tego elementu na nowy. Tłok na skutek np. uderzeń może się przekrzywić. Uszkodzony tłok trzeba koniecznie wymienić, aby można było swobodnie korzystać z automatycznego otwierania i zamykania bramy.
Bramy garażowe – częste sytuacje awaryjne
Nie tylko bramy wjazdowe narażone są na liczne sytuacje awaryjne i niedogodności z tym związane. Również bramy garażowe narażone są na liczne awarie. Co w takich konstrukcjach może się zepsuć? Nowoczesne bramy garażowe to obecnie bardzo złożone konstrukcje. Niezależnie od tego, czy jest to brama segmentowa, czy też rolowana, można doświadczyć sytuacji awaryjnych dotyczących np. mechanicznych elementów bramy. Tutaj zwykle ma się do czynienia z wyregulowaniem np. połączeń segmentów tudzież sprężyn. Silnik także może stanowić przyczynę problemu ze swobodnym otwieraniem i zamykaniem takiej bramy do garażu. Awarii ulec może tryb napędzający. Także łańcuch napędowy może powodować niedogodności związane z otwieraniem i zamykaniem. Warto nadmienić, że wszystkie elementy składowe z czasem mogą się po prostu zużywać, zwłaszcza wtedy, kiedy nie są regularnie konserwowane. Nadmierna eksploatacja także może przyczynić się do szybszego zużywania się, czy wyrobienia się części składowych. Awaria bramy wjazdowej do garażu może oznaczać konieczność wymiany części wewnętrznych.
Jeszcze jednym problemem, jaki można napotkać podczas użytkowania automatyki do bramy, bywa źle dobrana moc napędu do określonej wagi bramy. Jest to w szczególności zauważalne przy drewnianych konstrukcjach bram, które pod względem różnych warunków atmosferycznych mogą wykazywać różne wartości wagowe. Zbyt niska moc napędu w sytuacji, gdy drewniana brama “zrobi się cięższa” pod wpływem opadów deszczu może przeciążyć mechanizm, a to z kolei może skutkować nieodwracalnym uszkodzeniem napędu. Zbyt mała moc spowoduje, że mechanizm nie będzie prawidłowo działał. Z tego względu tak istotne jest, aby przed zakupem napędu do swojej bramy wjazdowej czy garażowej zadbać o prawidłowy dobór mocy siłowników. Tutaj najlepiej zaufać fachowcom, który będą wiedzieli jaki mechanizm dopasować do określonego typu i wagi bramy. Oprócz dopasowania parametrów mechanizmu trzeba też mieć na uwadze jeszcze jeden bardzo ważny czynnik, mianowicie prawidłowe i systematyczne konserwowanie. Trzeba pamiętać, że właściwe smarowanie części mechanicznych gwarantuje prawidłowe działanie mechanizmu. Zaniechanie konserwacji bramy sprzyja powstawaniu różnych problemów z jej swobodnym otwieraniem i zamykaniem. Nie każdy problem da się zdiagnozować i usunąć samodzielnie, w razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z serwisem. W okresie gwarancyjnym nie należy też podejmować działań na własną rękę.