Monitoring w sklepach
Obiekty handlowe to miejsca, w których chyba najczęściej spotykamy się z telewizją CCTV. Nic dziwnego – są one w znacznym stopniu narażone na kradzieże, które mogą przyczyniać się do dużych strat materialnych. Problem ten na największą skalę występuje w sklepach wielkopowierzchniowych – sprzedawcom i innym pracownikom dużo trudniej nadzorować kilkanaście lub kilkadziesiąt alejek z tysiącami produktów.
Poza funkcją chroniącą przed kradzieżą monitoring w sklepach wykorzystywany jest też często do liczenia klientów i badania poziomu ruchu w określonych godzinach otwarcia obiektu. Informacje te są później wykorzystywane w celach marketingowych.
Jakie urządzenia do nadzoru sklepu?
W skład zestawów do monitoringu obiektu handlowego najczęściej wchodzą kamery kopułkowe, montowane pod sufitem. Bardzo popularne są też modele typu Fisheye, które pozwalają na uzyskanie najszerszego kąta widzenia – wynosi on najczęściej 180 lub nawet 360 stopni. Te ostatnie pomagają tym samy w zminimalizowaniu liczby kamer. Obraz przesyłany jest z wszystkich urządzeń umieszczonych na terenie obiektu handlowego nawet do kilku komputerów, z których można nadzorować to, co dzieje się w obiekcie. Podgląd z nich może mieć nawet kilka osób naraz – kierownik pracujący na zapleczu, jak i ochroniarze przebywający na sali. Dane z monitoringu zwykle archiwizowane są przez 14 dni.
W jakich miejscach w sklepie montowane są kamery do monitoringu CCTV?
Zauważymy je przy gondolach, regałach i gablotach, w których eksponowane są produkty o najwyższych cenach. W takich miejscach pełnią funkcję ich dodatkowego zabezpieczenia. Montowane są również nad stanowiskiem kasowym – wtedy służą do wyjaśniania nieprawidłowości, do których mogło dojść podczas płatności lub wydawania pieniędzy przez kasjera. Zarejestrują też wszelkie próby kradzieży gotówki z kasy. Będą znajdowały się również przy wejściach do sklepu – wewnątrz, na zewnątrz lub w obu naraz.
Rozmieszczenie kamer w innych miejscach niż te wymienione powyżej zależy od specyfiki i wielkości obiektu. Co ważne, klient musi zostać poinformowany o tym, że na terenie obiektu działa system monitoringu wizyjnego. Najczęściej osiąga się to za pomocą naklejek z symbolem kamery.